Erik Henningsen 1855-1930
Maler og illustrator
Titel: Tuborg-Øl
Tema: PRODUKTREKLAME
Drikkevarer
Signatur: Usign.. [1900>]
Tryk: Chr. J. Cato
Teknik: Litografi.92,8 x 66,4 cm.

I år 1900 udskrev bryggeriet Tuborg en plakatkonkurrence. Anledningen var Tuborg-øllets 25-års jubilæum, og opgaven lød på en "dekorativ reklameplakat" samt en øletiket. 1. præmien, der var et kontantbeløb på 10.000 kr., gik til maleren J. F. Willumsen for hans forslag. Imidlertid var det maleren Erik Henningsens forslag, der blev sat i produktion af Tuborgs daværende direktør og dermed blev så populært, at det i dag kan betragtes som hovedværket fra ølplakatens gennembrudstid omkring år 1900. "Den tørstige mand", som plakaten også kaldes, appellerer til sympati med figuren, idet der ikke umiddelbart er udsigt til behovstilfredstillelse.